به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، عصر دیروز (سه شنبه ۲۴ آذرماه) و در ادامه نشستهای شب نقد جشنواره
سینما حقیقت که با همکاری انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برگزار میشود، فیلمهای مستند «دگردیسی، راهنمای درمان حساسیت» به کارگردانی افسانه سالاری، «قربانی» ساخته کیومرث محمد چناری، «زندگی در خور موسی» حجت طاهری با حضور اصغر کشانی (منتقد)، محمدرضا مقدسیان (مجری و کارشناس) و کارگردانان آثار نقد و بررسی شد.
دگردیسی، مستندی سورئال و تجربه گرایی
اصغر کشانی در اولین نشست که به مستند «دگردیسی، راهنمای درمان حساسیت» اختصاص داشت، گفت: «دگردیسی در واقع در دسته فیلمهای خودنگاری قرار میگیرد چون در خارج از کشور ساخته شده است و میتوان تم آن را در دسته مهاجرت قرارداد.»
وی با اشاره به اینکه مهمترین مسالهای که فیلم «دگردیسی، راهنمای درمان حساسیت» با آن دست به گریبان است به نوعی بیهوده شدن انسان مهاجر است، افزود: «به لحاظ ساختار نیز، فیلم یک اثر مینی مال است که در موجزترین زمان و تصاویر بیشترین استفاده را در انتقال پیام استفاده کرده است.»
این منتقد سینما ادامه داد: «کارگردان اثر به خوبی از زبان ایجاز استفاده کرده و با یک اثر سورئالیستی سعی کرده تشویشهای ذهنی مهاجران را بیان کند.»
در ادامه نشست، کارگردان «دگردیسی، راهنمای درمان حساسیت» گفت: «فیلم در دسته آثار سورئال و تجربه گرا قرار میگیرد. من در خارج از کشور زندگی میکنم، وقتی اخبار کشتار مردم در خاورمیانه را میشنیدم احساس گناه میکردم و در واقع این فیلم از همین احساس گناه ساخته شد. من این فیلم را برای مردم اروپا ساختم.»
مستندی نزدیک به بالاترین استانداردهای دنیا
نقد و بررسی مستند «زندگی در خور موسی» به کارگردانی حجت طاهری دیگر مستندی بود که کشانی درباره آن گفت: «این مستند درباره محیط زیست است و کارگردان تلاش میکند بر اساس گفتار، دادههای جذابی را برای مخاطب دارد. «زندگی در خور موسی» در جنوب کشور ساخته شده و به نوعی مهاجرت پرندگان و سبک زندگی آنها را به تصویر کشیده است.
این منتقد سینما گفت: «اهمیت این مستند به این دلیل است که به لحاظ نوع تصویربرداری و تدوین توانسته خودش را با بالاترین استانداردهای دنیا نزدیک کند. همچنین مولفههای دراماتیکی که کارگردان به مستند خود اضافه کرده نیز به جذابیت اثر افزوده است.»
طاهری کارگردان اثر نیز در سخنانی کوتاه گفت: «فیلمبرداری این مستند دو سال زمان برد. رفتن به این جزایر بسیار سخت بود. برای ساخت این مستند من تمام تلاشم را کردم، امیدوارم مخاطب هم پس از دین مستند، از آن راضی باشد.»
وی با اشاره به اینکه از ۱۶ دوربین برای تصویربرداری این مستند استفاده کرده است، افزود: «تلاش کردم در این مستند از وجه دراماتیک حیوانات نیز برای جذابتر شدن اثر استفاده کنم.»
قربانی، مستندی درباره محیط بانان
مستند «قربانی» ساخته کیومرث محمد چناری آخرین فیلم سومین جلسه نقد و بررسی جشنواره
سینما حقیقت بود. علی اصغر کشانی درباره این فیلم گفت: مستند «قربانی» فیلم شریفی است چون تلاش کرده به مفهوم گذشت نزدیک شود. این فیلم درباره محیط بانان است و شروع فوق العادهای دارد که هرمخاطبی را علاقمند به دیدن اثر میکند.»
این منتقد با اشاره به اینکه این فیلم سه سطح دارد، توضح داد: «سطح اول درباره مهاجرینی است که تلاش میکنند به خواستههای خود برسند. سطح دوم مدافعین که همان محیطبانها هستند و سطح سوم که کمتر به آن پرداخته شده، محیط و یا همان طبیعت است.»
در ادامه نشست کیومرث محمد چناری کارگردان مستند «قربانی» گفت: «این مستند در لرستان فیلمبرداری شده و به موضوعاتی مثل خرده فرهنگهای قومی به دقت پرداخته است.»
وی افزود: «سنت هنوز یکی ازمهمترین فاکتورها در رفتار زاگرس نشینان است و من دراین مستند تلاش کردم تا این مولفه را به خوبی تصویر کنم.»