۰
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۸
گزارشی از برگزاری بازار تولید فیلم مستند؛

سرمایه گذاری که نقش اساسی در بیان ایده و طرح دارد

سرمایه گذاری که نقش اساسی در بیان ایده و طرح دارد
دومین روز برگزاری بازار فیلم مستند با حضور آدام پولینسکی (نماینده شبکه EDN)، مهرداد اسکویی و علیرضا شجاع نوری پیرامون تولید مشترک فیلم میان دو کشور برگزار شد.
علیرضا شجاع نوری در ابتدای این مراسم گفت: تولید مشترک را می توان به ۲ گروه تقسیم کرد: گروه اول توسط تعدادی از افراد یک کشور تولید می شود که معنای تولید ملی را دارد و گروه دوم نیز مربوط به فیلم های تولید مشترک ملی و سازمان های بین المللی است که در این زمینه سرمایه گذاری های مختلفی انجام شده و می توان پول های زیادی را برای فیلمسازی جذب کرد.

وی افزود: البته هر سرمایه گذاری را نمی توان به عنوان تهیه کننده محسوب کرد. سرمایه گذار مشترک کسی است که هم سرمایه گذاری می کند هم در مورد فیلم ایده و طرح ارائه می دهد، ایده هایی که بسیار مهم به شمار می آید.
شجاع نوری در ادامه گفت: واضح و منطقی است که هرچه قدر تهیه کننده، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد حق بیشتری در ساختار فیلم دارد و انتظارات ما از فیلم بستگی به این دارد که چقدر به تولید نهایی فکر کنیم.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: در زمینه تولید مشترک تلاش های زیادی صورت گرفته و توانستیم به روابط بسیار نزدیک دست پیدا کنیم. فرم رایج سرمایه گذاری در دنیا بدین صورت است که معمولا چندین شرکت و سرمایه گذار وارد مذاکره می شوند و بعد یک کارگردان با توجه به توانایی های مرتبط در ساخت فیلم به این حوزه دعوت می شود. اما ایرانیان در محدوده خاص و چارچوب معینی می توانند به ارائه آثار خود بپردازند و بسیاری از مواقع فقط موفق به ارائه آثار محدود می شوند و کمتر می توانند در مورد مشکلات اجتماعی تولید مشترک داشته باشند.

آدام پولینسکی نماینده شبکه تلویزیونی EDN نیز در ادامه گفت: موقعیت در روسیه بدین صورت است که اگر وزارت فرهنگ و هنر سرمایه گذاری می کرد و اگر کارگردان با تضادی برای ساخت فیلم مواجه بود، تهیه کننده وارد بحث می شد و به همین دلیل اغلب اوقات فیلم های ارزشمند ساخته نمی شوند، زیرا فیلم ها متفاوت از نگاه کارگردانان است.

مهرداد اسکویی افزود: در ایران هم حمایت کلانی از تولیدکنندگان نمی بینیم. تلویزیون اولین کانالی است که ما می توانیم روی سرمایه گذاری آن حساب کنیم. ممکن است بعضی فیلم های خارجی را وارد کنیم که واقعا ارزشمند نیستند و اکثرا جنبه تبلیغاتی دارند و بعضی مواقع فاصله زیادی بین این دو وجود دارد و ما می توانیم سرمایه افراد مختلف را در کشورهای دیگر زمینه جذب کنیم.

وی افزود: در همین راستا باید مراقب باشیم که با چه کسی وارد مذاکره می شویم. در کشور هایی مانند دانمارک ساختن فیلم مستند مانند بهشت است اما متاسفانه در ایران اکثر تهیه کنندگان بومی هستند و در مورد موضوعات مختلف فیلمسازی می کنیم و رابطه ای با خارج از کشور برقرار نمی شود، حتی یکی از فیلمسازان ایران تلاش داشت یک فیلم مشترک با کشور هلند بسازد ولی در حد مذاکره ماند!
کد مطلب: 860
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *