به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وی در این خصوص اظهار اشت: «داوری کردن مستندهای اجتماعی، زیستمحیطی، سیاسی، تاریخی، جنگی و... در کنار هم کار سختی است. خیلی از این آثار با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و هر کدام به تنهایی میتوانند فیلم خوبی باشند. البته منظورم این نیست که سینماحقیقت بصورت موضوعی برگزار شود، چون در دورهای این اتفاق افتاد و تجربه خوبی نبود.»
کارگردان «بَرد» با تاکید بر اینکه جشنوارههایی که در حوزه سینمای مستند برگزار میشوند، میتوانند با موضوعبندی آثار، تخصصیتر برگزار شده و از حجم آثار ارائه شده با تنوع موضوعی گسترده به سینماحقیقت کم کنند، تصریح کرد: «جشنوارههایی که در حوزه سینمای مستند برگزار میشوند معمولا میخواهند ادای سینماحقیقت را دربیاورند و از آنجایی که تجربه و بودجه کافی در اختیار ندارند، در این زمینه شکست میخورند.»
وی افزود: «بهتر است این جشنوارهها با موضوعات خاص و بصورت تخصصی برگزار شوند. این اتفاق در جشنواره «سبز» با موضوع فیلمهای حیات وحش و زیست محیطی افتاده و تجربه خوبی است. در کنار این مساله، بازنگری در سیاستهای سینماحقیقت در پذیرش آثار مستند هم میتواند این جشنواره را بیش از پیش حرفهایتر کند.»
جعفری پیرامون دریافت دو جایزه از نهمین جشنواره سینماحقیقت هم گفت: «فیلم ساختن برای من به نوعی زندگی تبدیل شده است. وقتی فیلم میسازم که زندگی میکنم و طبیعی است زندگی نمیکنم که دیده شوم، اما اگر این اتفاق بیفتد، خوشحال خواهم شد!»
عضو هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران با اشاره به تعداد پایین فیلمهای بخش مسابقه ملی در این دوره از جشنواره سینماحقیقت، عنوان کرد: «این تعداد کم آثار باعث شد مسابقه ملی کیفیت بیشتری نسبت به دورههای پیشین داشته باشد؛ اما تنها مسالهای که به نظرم سینماحقیقت از آن رنج میبرد این است که این جشنواره محل ورود آثار مستند با هر موضوعی شده است.»
گفتنی است: مستند «بَرد» درباره زنی از توابع روستای رامهرمز است که هر روز با پتک و دیلم به کوه میرود، سنگ استخراج میکند و میفروشد تا معاش خود و خانوادهاش را تامین کند.
این مستند از ساعت ۱۷ عصر امروز (27 دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمیآید.