۰
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
مستندساز ایرانی مقیم فرانسه:

سینما سفیر فرهنگی ایران در جهان است

مینا راد مستندساز ایرانی، با اشاره به استقبال مردم اروپا از مستندهای ایران گفت: وقتی فیلمی از ایران در اروپا به نمایش درمی آید مردم قطعا به تماشای آن می نشینند و این استقبال سال به سال بیشتر می شود.
سینما سفیر فرهنگی ایران در جهان است
مینا راد، کارگردان ایرانی مقیم کشور فرانسه که این روزها مهمان نهمین جشنواره سینماحقیقت است،در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی بین المللی جشنواره سینماحقیقت، درباره تجربه حضور در ایران و همچنین شناخت از مستندسازان ایرانی خارج از کشور گفت: «کارگردانان ایرانی داخل و خارج از کشور از یک ویژگی مشترک برخوردار هستند که به ریشه های ادبیاتی فرهنگ ایرانی یعنی شعر بازمی گردد. به همین دلیل تمام مخاطبان سینمای ایران در جهان علاقه زیادی به این زبان شاعرانه آثار نشان داده و می دهند.»

او افزود: «در سفرهای دو سال اخیر نکته ای که نظرم را به خودش جلب کرد، تعداد زیاد استعدادها و نیروهای جوان فعال در عرصه مستندسازی بود. بسیاری از این جوان ها مستندسازی را به صورت خودآموز فراگرفته اند و بر نکته هایی دست می گذارند که طبق آموخته های ما در مدارس اروپایی تدریس می شود. البته گاهی در زمینه تکنیک تفاوت هایی وجود دارد اما از نظر ایده و اجرا هیچ فاصله ای بین سینمای ایران و جهان نیست.»

این مستندساز با بیان اینکه درجه کیفی سینمای مستند ایران بسیار بالاست خاطرنشان کرد: به همین دلیل مستندسازان داخل و خارج را تقسیم بندی نمی کنم و هنگامی که به ایران می آیم، فکر می کنم قرار است همکارانی را ببینم که ریشه فکری مان یکی است و آن ریشه شعر است.»

او افزود: «مستندساز ایرانی طبیعتا مشکلات اجتماع خود را جستجو می کند و به همین دلیل است که شما در مستندهای ایرانی با مشکلات شهری، ساختمان سازی بی رویه، اعتیاد، افزایش آمار طلاق و مسائل دیگر مواجه می شوید. هنرمندان ایرانی مثل همتایان خود در تمام نقاط جهان به بیان این موارد می پردازند اما بیان هنرمندانه و شاعرانه، تفاوت مستندسازان ایرانی با سایر مستندسازان است.»

راد همچنین به حمایت های دولتی از تولید آثار مستند در فرانسه اشاره کرد و گفت: ـکمک دولت به ساخت فیلم در کشور فرانسه سنتی است که در تمام جهان زبان زد است. به عنوان نمونه انجمنی وجود دارد که حمایت مالی را از مرحله نگارش فیلمنامه آغاز می کند و نویسنده یا کارگردان بعد از  به ثمر رسیدن فیلمش و پخش آن از تلویزیون یا سینما، باید مالیاتی را به دولت بپردازد که این مبلغ به صندوق بازمی گردد. وزارت فرهنگ فرانسه انجمن های متعددی را فعال کرده که برای نگارش فیلمنامه یا ساخت فیلم از هنرمندان حمایت می کنند.»

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: «در اروپا وقتی یک فیلم از ایران می آید مردم قطعا به تماشای آن می نشینند و این استقبال سال به سال بیشتر می شود. سینمای ایران سفیر فرهنگی کشور است و مردم کارگردانان سینمای ایران را به خوبی می شناسند. این علاقه مردم اروپا، ارتباط چندانی به سینمای مستند یا داستانی ایران ندارد؛ چون اصولا مرز میان سینمای داستانی و مستند ایران بسیار باریک است.»

وی در پایان گفت: «شما به آثار عباس کیارستمی و اصغر فرهادی دقت کنید. ویژگی های سینمای مستند، در آثارشان بسیار بارز به نظر می رسد. وقتی اصغر فرهادی اسکار گرفت، این افتخار تنها برای او نبود، بلکه سینمای ایران و فرم تازه ای که ارائه داده بود بار دیگر درخشید و دیده شد.»
 
کد مطلب: 1598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *