۰
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۱
فیلمسازان ایرانی با سینما جدل می‌کنند و دیوار چهارم را فرو می‌ریزند!

کریستف بیلسن: «سینماحقیقت» در جهان شناخته شده است

کریستف بیلسن: «سینماحقیقت» در جهان شناخته شده است
نهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت در بخش «قاره سیاه» میزبان فیلم‌هایی با موضوع وضعیت پسا استعماری قاره آفریقا و مشکلات و معضلات اجتماعی این محروم‌ترین قاره جهان است. کریستف بیلسن مستندساز بلژیکی با مستند «رویای فیل» (Elephant’s Dream) در این بخش حضور دارد؛ مستندی که علاوه بر کسب جوایز متعدد، در بخش‌های رسمی جشنواره‌هایی چون لایپزیگ، هات‌داکس، ایدفا و مونیخ شرکت داشته است.

وی معتقد است که فیلمسازان ایرانی از نسلی هستند که با سینما جدل می‌کنند و دیوار چهارم را فرو می‌ریزند!

*مشروح گفتگوی اختصاصی خبرنگار روابط عمومی جشنواره با این مستندساز بلژیکی را بخوانید:
*ممکن است درباره موضوع مستند «رویای فیل» که در جشنواره سینماحقیقت پذیرفته شده کمی توضیح دهید.

این مستند روایت زندگی روزمره کارگرهای شهر کنگو آفریقاست و برای روایت به سراغ یک زن پستچی، دو همکار در راه آهن و یک آتش نشان می‌رود و زندگی آنها را در بزرگ‌ترین شهر آفریقا به تصویر می‌کشد.

*چه احساسی دارید از اینکه فیلم شما در جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته شده است؟
برای نخستین بار است که به این جشنواره دعوت شده‌ام و امیدوارم تحت‌تاثیر خلاقیت و کارهای خوب قرار گیرم. زمانی که رفته رفته نمایش داستان‌های پرشمار و دارای نقطه‌نظر مشکل‌تر شده، این نکته طبیعی است که از حضور این مستند در جشنواره «سینماحقیقت» خوشحال باشم.

*چه اطلاعاتی درباره جشنواره سینماحقیقت دارید؟
نام این جشنواره بیش از هر چیز مانند دعوتنامه‌ایست که باید باز کنید و آن را بپذیرید، زیرا این جشنواره در جهان شناخته شده است.

جشنواره «سینماحقیقت» میزبان مخاطبان کنجکاو و علاقمندی است که می‌خواهند بیایند و فیلم‌ها را کشف کنند. ضمن اینکه «سینماحقیقت» گویای سنت قدیمی دیدن و اندیشه کردن است و این همان چیزی است که من در کارهایم مد نظر قرار می‌دهم؛ اینکه عقیده و فکری را به فیلم تحمیل نکم و اجازه دهم موجودیت‌اش نفس بکشد.

این فوق‌العاده است که می‌بینم مخاطب می‌تواند در سراسر جهان و در همه چشم‌اندازها پرسه بزند و با مردم سایر کشورها آشنا شود.

*آیا شناختی از فیلم‌های مستند ایرانی دارید؟
به اعتقاد من فیلمسازان ایرانی از نسلی هستند که جرات می‌کنند با سینما جدل کنند و دیوار چهارم را فرو بریزند و همینطور ثابت می‌کنند که قصه خوب گفتن چندان اهمیتی ندارد.  مرز قائل شدن میان قصه، مستند و شاعرانه بودن نکته‌ای است که با دیدن فیلم‌های مستند ایرانی شروع به کشف آن کرده‌ام.

*به نظر شما چه فیلم‌هایی از سینمای ایران مورد استقبال فستیوال‌های خارجی قرار می‌گیرند؟
به عقیده من سوژه یک فیلم مستند از اهمیت زیادی برخوردار است. این سوژه است که داستان را پیش می‌برد و به واسطه‌ی داستان، هیجان فیلم‌های مستند به مخاطب منتقل می‌شود.

*چه پیشنهادی برای جشنواره «سینماحقیقت» دارید؟
داشتن انگیزه و شوق ترتیب دادن چنین جشنواره‌ای با برنامه متنوع و جدال برانگیز، بسیار هیجان‌انگیز است و زمینه تشویق فیلمسازان را مهیا می‌کند. امیدوارم مخاطبان نهمین دوره فستیوال «سینماحقیقت» ساعاتی پُر از هیجان را سپری کنند.
کد مطلب: 1199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *