۰
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۱
خشکسالی و دریا

یادداشتی بر مستند «آخرین نفس ها» به کارگردانی فراز فداییان

یادداشتی بر مستند «آخرین نفس ها» به کارگردانی فراز فداییان
مستند خوش‌ساخت «آخرین نفس‌ها» با رویکردی متفاوت به نابودی محیط زیست و خشک شدن دریاچه ارومیه می‌پردازد و گذری دارد بر تأثیر پردامنه و عمیق این دریاچه بر زندگی روزمره مردم و ساختار اجتماعی و اقتصادی منطقه.
فیلم با حرف‌های تکان‌دهنده آدم‌هایی سالخورده و غمگین و تکیده آغاز می‌شود که هر یک با زبان و شیوه‌ای شخصی، از تأثیر دریاچه بر زندگی‌شان می‌گویند و خاطرات و باورهای قدیمی درباره آب و بی‌آبی را با لحنی صمیمی روایت می‌کنند. از لابه‌لای حرف‌ها و روایت‌های آن‌ها پی می‌بریم که دریاچه تا چه اندازه بر حیات طبیعی مردم مؤثر است و خشک شدنش در سال‌های اخیر چه مصیبت دردناکی بوده است. حرف‌ها ساده و رتوش‌نشده‌اند، اما به‌دقت دستچین و تدوین شده‌اند تا یک کلیت روایی منسجم و غیرتکراری را شکل دهند و از زوایای مختلف، عمق و گستره موضوع را آشکار کنند. این مجموعه پرنکته از نقل‌ها و باورهای عامیانه و تجربه‌های شخصی درباره دریا و خشکسالی، حاصل ساعت‌ها گفتگو و طرح پرسش و سر و کله زدن با آدم‌های روستایی و باغدارها و کشاورزهاست، که بخش‌های اضافی‌اش با هوش و سلیقه‌ای قابل‌تحسین حذف شده و فقط چکیده و اصل حرف‌ها باقی مانده تا در کنار یکدیگر تصویری کلی از موقعیت بسازند. یکی از امتیازهای فیلم همین غنای روایی و نکته‌های جالبی است که در نقل‌ها و خاطرات و باورهای مردم نهفته است؛ این‌که مردمان بومی اطراف دریاچه درباره آب چه می‌اندیشند و چه اعتقاداتی در فرهنگ عامیانه وجود دارد که ارتباط و پیوند عمیق و ناگسستنی انسان و دریا را نشان می‌دهد.
به موازات این گفتگوهای مستقیم، تصویرهای هوایی از محیط دریاچه و زمین‌های خشک‌شده و نمکزارهای اطرافش درک بصری کاملی از واقعیت محیط زیستی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و در واقع با خلق یک چشم‌انداز عینی و کامل، به حرف‌ها و باورهای مردم تجسم بصری می‌بخشد. تصویربرداری هوایی با اجرایی حرفه‌ای و بدون شتابزدگی و لرزش‌های بی‌جا، مخاطب را در جایگاه چشم ناظر می‌نشاند تا خود بدون واسطه به تماشای واقعیت بپردازد و محیط را از بالا نظاره کند.فضاسازی و استفاده خلاقانه از عناصری مثل رنگ و نور، و به‌کارگیری ظرفیت‌های زیبایی‌شناختی محیط، جلوه‌ای چشمگیر به تصویرهای هوایی داده که به‌خصوص در آمیزش رنگ‌های خاک و نمک و آب و پهنه‌های گل‌ولای و رسوب به اوج می‌رسد. مستندساز با انتخابی آگاهانه از گنجاندن اطلاعات و آمارهای رسمی و کاربرد اضافی گفتار متن پرهیز کرده تا سکوت و موسیقی متن و تصویر، در ترکیبی متوازن، عمق موضوع را نشان دهند و مخاطب بدون آن‌که ذهنش درگیر بمباران اطلاعاتی شود فقط رویاروی با حقیقت دهشتناک قرار بگیرد. در واقع نیازی هم به آمار و داده‌های پژوهشی رسمی نیست، واقعیت چنان آشکار و قطعی است که صرفاً مواجهه با ابعاد اصلی‌اش برای تلنگر زدن به ذهن مخاطب کافی است.
«آخرین نفس‌ها» مستندی هشداردهنده است و مایه‌های محیط زیستی تلخ و تکان‌دهنده‌ای را مطرح می‌کند اما فراتر از جنبه‌های محیط زیستی، فیلم ستایشگر فرهنگ عامیانه و آداب و رسوم نابودشده مردمانی است که زندگی‌شان تحت تأثیر خشک شدن دریاچه قرار گرفته و شیوه زیست‌شان رو به انقراض و فراموشی می‌رود. زنان و مردانی که مقابل دوربین نشانده شده‌اند و حرف‌های‌شان با زبان و شیوه بیان خودشان ثبت شده همگی در یک نقطه مشترک‌اند و آن، تعلق‌شان به سبک زندگی و سلوکی ازرونق‌افتاده است. گویی این آدم‌ها را از دل تاریخ کهن به زمان حال برگردانده‌اند تا روایتگر دردنامه دریاچه‌ای باشند که زمانی همه زندگی و رونق و رواج بازارشان بود و اکنون به خاطره‌ای دور و غبارگرفته تبدیل شده است. همین ویژگی، جنبه‌ای شاعرانه و توأمان تلخ به فیلم داده که در روند تکامل بافت تصویری اثر به پایانی تأثربرانگیز و دریغ‌آلود ختم می‌شود و امتیاز فیلم در این است که بدون ابزارهای معمول، یعنی متن پرطنطنه و ادیبانه یا اشارات و تعبیرهای شاعرانه، این حس عمیق عاطفی را منتقل می‌کند.
 
شاهین شجری‌کهن
 
کد مطلب: 8572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *