۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۱
نخستین جلسه کارگاه «تولید مستند» با همکاری شبکه مستند اروپا (EDN)؛

همکاری امیدبخش

نخستین جلسه کارگاه تخصصی «تولید مستند» با همکاری شبکه مستند اروپا (EDN) و بامحوریت «به کارگیری راهبردهای روایی در ارائه بهینه طرح مستند » برگزار شد.
همکاری امیدبخش
 در پنجمین روز از هشتمین جشنواره «سینماحقیقت » نخستین جلسه ورک شاپ «به کارگیری راهبردهای روایی در ارائه بهینه طرح مستند » با حضور اووه یانسون، نماینده شبکه مستند اروپا (EDN)  برگزار شد. ورک شاپی که قرار است در قالب چهار جلسه دیگر و با حضور اساتید، متخصصان و نمایندگان دیگر این شبکه تا شنبه 15 آذر ادامه پیدا کند. «نکته های کلیدی برای ورود به بازارهای بین المللی ارائه راهکارهای مناسب برای تأمین اسپانسرهای بین المللی » و «چگونگی رسیدن به طرح در آثار مستند » از دیگر سرفصل های مهم و کلیدی این کارگاه های تخصصی هستند. بی شک برگزاری این کارگاه تخصصی فرصتی بی سابقه را برای علاقه مندان و فعالان حوزه مستند فراهم کرده تا از این طریق بیاموزند چگونه می توانند چشم اندازی امیدبخش را در عرصه های بین المللی برای خود و آثارشان ترسیم کنند.

اووه یانسون در ابتدای این ورک شاپ درباره نحوه معرفی فیلم به بازارهای جهانی (پیچینگ/ Pitching ) گفت: یادگیری پیچینگ برای فیلمساز بسیار مهما ست. به خصوص که شرایط معرفی فیلم مستند با فیلم داستانی متفاوت است. در مجموع پیچینگ به دو شکل انجام می شود؛ یا در جلسات رسمی و یا در جلسات غیررسمی. در جلسات رسمی هفت دقیقه برای ارائه طرح خود فرصت داریم. درا ین هفت دقیقه می توانیم سرمایه گذاران را مجاب کنیم کهب ر روی پروژه ما سرمای هگذاری کنند.

نماینده شبکه مستند اروپا »EDN« در ادامه گفت: اما جلسات غیررسمی به یکباره برای فیلمساز پیش می آید مثلاً دیدار ناگهانی در یک هتل با افرادی که می توانند در فیلم ما سرمای هگذاری کنند. در آنجا فرصت کمتری داریم تا آن ها را با طرح خود آشنا کنیم. در هر دو صورت باید بدانیم که برای چه افرادی در چه موقعیتی داستان مان را تعریف می کنیم.

یانسون با اشاره به ا ین که باید بدانیم کدام بخش از فیلم برای گروه شنونده جذاب تر است گفت: «در جلسات رسمی گروه سرمایه گذاران نیز هفت دقیقه فرصت دارند تا در ارتباط با طرح فیلمساز وارد بحث شوند. برای موفقیت در معرفی پروژه خود ابتدا باید اشراف کامل به آن داشته باشیم. باید بتوانیم طرح خود را به خوبی در کوتاه ترین زمانی که در اختیار داریم تعریف کنیم، البته نباید جذابیت طرح مان را فراموش کنیم. در حقیقت باید بدانیم کدام قسمت داستان می تواند جذابیت داشته باشد. از جمله می توانیم مسائلی مانند این که مدت فیلمبرداری چقدر طول می کشد، هدف اصلی از ساخت این فیلم چیست، چه گروهی قرار می کشد، در این فیلم با ما همکاری کنند و سرمایه گذاری در آن چه نفعی می توانند ببرند، اشاره کنیم.

یانسون با بیان این که در جلسات رسمی از سه طریق باید طرح مان را معرفی کنیم گفت: «بهترین ساختار برای ارائه طرح های مان ساختار کلاسیک است. ساختار کلاسیک همان طرح داستان است البته با رعایت نقاط عطف و فراز و فرودهایی که در فیلمنامه وجود دارد. در حقیقت شروع، میانه و  اوج را باید در تعاریف مان رعایت کنیم.

نماینده شبکه مستند اروپا »EDN« به معضلات فیلمسازان در «پیچینگ » اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات فیلمسازانی که در «پیچینگ » شرکت می کنند این است که خودشان ذهنیت درستی از فیلمنامه ندارند.

آن ها نقاط عطف و جذاب فیلم شان را نمی شناسند. «پیچینگ » مانند قلابی است که باید به دست ما باشد تا طعمه را به درستی شکار کنیم. زمانی این اتفاق رخ می دهد که جذابیت را در توضیح طرح مان رعایت کنیم. از دیگر نکات مهم این است که اشاره به موضوعی نداشته باشیم که توانایی ارائه آنرا نداریم. غلو نکنیم چرا که این رفتار غیرحرفه ای است اگر کمی ذکاوت به خرج دهیم متوجه خواهیم شد افرادی که به طرح های ما گوش می دهند طرح های مختلف و زیادی را شنیده اند. نکته مهم دیگر این است که ذائقه بازار را در نظر بگیریم بدین منظور که بدانیم چه فیلمی را به چه گروهی معرفی کنیم. باید بازارهای جهانی مختلف را شناسایی کنیم و با سلیقه آن ها آشنا شویم.
 
کد مطلب: 856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *