کارگاه برت مورگن مستندساز با عنوان «مستند بیوگرافی و استفاده از تصاویر آرشیوی» ساعت 19:30 روز بیست و هفتم آذر و در سومین روز از چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» آغاز شده و در حال برگزاری است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برت مورگن در این برنامه گفت: درباره ارتباط بین فیلمساز و کاراکتر در مستند بیوگرافی به ارائه توضیحاتی میپردازم. باید بگویم فیلمهای غیر داستانی من غیر مرسوم هستند. به طور کلی در فیلمهای بیوگرافی که من کار کردم زمان کمی صرف سوژه شده است.
وی افزود: در واقع بیشتر کارم براساس المانهای اولیه و آرشیوی است. به عنوان مثال در یکی از فیلمهایم تمام مستند را قبل از اینکه با سوژه مصاحبه کنم ساختم. وقتی اولین فیلم آرشیوی را ساختم اولین فیلم از نوع خودش بود که در آن قهرمان تمام مدت جلوی دوربین ظاهر نمیشود.
این مستندساز در ادامه بیان کرد: تلاشم این است که سوژه خودم را به شکل سینمایی نشان دهم و روح کار را با استفاده از بافت و صدای سینمایی در بیاورم. رابطه من با سوژهها از فیلمی به فیلم دیگر متفاوت است.
مورگن در ادامه گفت: فکر میکنم در هر شاخهای از هنر وقتی مستندساز زندگی فرد دیگری را به تصویر میکشد، در واقع انعکاسی از زندگی خود را به نمایش میگذارد. وقتی فیلمی درباره سوژه تاریخی و بیوگرافی میسازید اولین سوال از خود این است که چرا این فیلم را برای ساخت انتخاب کردم.
وی افزود: اگر قرار باشد فیلمی درباره فردی بسازیم که چهره بزرگی باشد، نباید همه اطلاعات را یک جا از او بدهید. باید بدانید که خط اصلی داستان چیست و بر اساس آن اطلاعات لازم را بدهید. مخاطب میتواند بقیه اطلاعات را از جاهای دیگری نیز به دست بیاورد. رویکرد من به فیلم مستند ژورنالیستی نیست، بلکه تصویر کردن قسمتی از حقیقت است.
این کارگردان ادامه داد: چیزی که من را نسبت به یک سوژه جذب میکند، ذهنی است و میتواند متفاوت ذهن فرد دیگری باشد که با سوژه دیگری جذب میشود. در واقع فیلمهای من درباره سوژهها نیستند اما تلاش میکنند تا به آنها جان ببخشند. در اکثر موارد لیستی از مواردی را پیدا میکنم که سوژه را تعریف میکنند و به وسیله آن میفهمم که سوژه بامزه است یا عاشقانه.
مورگن در ادامه بیان کرد: وقتی در حال مصاحبه هستید هرچیزی در یک فریم باید به نکته یا مسئلهای توجه کند. در بیشتر فیلمهای من کسی با دوربین صحبت نمیکند ولی من به صورتی مطلوب از اصلاح رنگ استفاده میکنم. بیشتر اوقات این تصور وجود دارد که اگر به کسی میکروفون ببندید و با او مصاحبه کنید، یعنی کار مهمی انجام دادید.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: فکر میکنم تمایل ذاتی وجود دارد که ما را به سمت مستندهای ورزشی که سوژه اصلی آنها قهرمان و اسطوره هستند جذب میکند. مستندهای ورزشی مانند مستندهای مربوط به سیاست این ویژگی ذاتی را دارد که میتوان داستانی را درباره شخصیت پیدا کرد. اما محدودیت در ساخت این نوع مستند با اینکه ساده به نظر میرسد، میتواند شبیه انواع دیگری مستند باشد.
این مستدساز در پایان گفت: به صورتی که ممکن است، در زمان ساخت فیلم اوضاع آنطور که انتظار داریم پیش نرود. یکی از بدترین تجربیات فیلمسازی من به مستندی مربوط میشود که درباره اسکیبازها کار میکردم. بنابراین ممکن است با محدودیتها یا اتفاقات مایوس کنندهای در هر پروژه مستندی روبه رو شوید. اما در نهایت باید تلاش کنید تا بهترین اتفاق را در کار رقم بزنید.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار میشود.