۰
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۲
بررسی «چنارستان» به کارگردانی هادی آفریده

نقد مستندی که در پنج بخش نامزد دریافت جایزه شد

فیلم «چنارستان» از مهمترین مستندهای به نمایش درآمده در جشنواره هشتم سینما حقیقت است که علاوه بر استقبال مخاطبان در فهرست نامزدهای نهایی جشنواره هم از آثار رکوردار بود.
نقد مستندی که در پنج بخش نامزد دریافت جایزه شد
به گزارش ستاد خبری جشنواره، ششمین شب نقد جشنواره سینما حقیقت با حضور شاهپور شهبازی منتقد، شاهین امین مجری کارشناس و هادی آفریده کارگردان مستند «چنارستان» در سینما فلسطین برگزار شد.
در این نشست آفریده با اشاره به موضوع تازه ترین مستند خود، گفت: «خط کلی فیلم ما مشخص است و پیچیده نیست. فیلم حدود یک قرن تاریخ خیابان ولیعصر را می خواهد بازیابی کند چون برخی حوادث آن آنقدر مطرح و مشهور نبوده که همه ما آن را بدانیم و سعی کرده ایم با جمع آوری خاطرات فردی افراد و مردم به یک تاریج جمعی برسیم. این جلسات بیش از نقد جلسه گفتگو است و ای کاش بعد از هر فیلم و وقتی بازار آن داغ است این بستر مهیا می شد.»
او همچنین افزود: «من همواره در باره علایقم فیلم می سازم البته این روزها به این فکر می کنم چه چیزهای جذابی هست که هنوز به آن پرداخته نشده است. مهمترین معضل سینمای مستند امروز عدم جذابیت و کشش سوژه هاست. فکر می کنم مستندسازی که نقد نمی کند و منتقد نیست یک جای کارش می لنگد. این فیلم تاریخ است. نه تخیل است و نه قصه. شاید خیلی از افراد داخل فیلم را من هم دست نداشته باشم اما اجازه نداشتم در بستر یک روایت فیلم یک کاراکتر تاریخی را حذف کنم.»
شهبازی منتقد این جلسه نیز در ادامه نشست درباره «چنارستان» توضیح داد: «ما در این مستند یک خیابان ۱۸ کیلومتری داریم که مقوله های مختلفی در آن مطرح می شود. فیلم با افتتاح راه آهن آغاز می شود. پس هدف یک سفر است. سفر از میدان راه آهن آغاز می شود و به میدان تجریش می رسد. یکی از جهت گیری های اصلی فیلمساز گزینش سوژه هاست که نشان دهنده دغدغه ها و علایق کارگردان است. گرانیگاه اصلی فیلم تصاد زمان حال با گذشته است و به همین دلیل در هر ایستگاه دراماتیک از منظر آرشیوی سفری در زمان خواهیم داشت.»
او مکان را در این مستند فرصتی باری بازگشت زمانی دانست و خاطرنشان کرد: « با این مستند می توانیم دیروز و امروز اماکنی مانند تئاترشهر را ببینیم. اینگونه ما به یک رویکرد میرسیم. مستندساز به مخاطب می گوید نگاه کن چیزی سر جایش نیست. پس ذات فیلم مستند اعتراض است. به همین دلیل پایان این فیلم با آماری که ارائه می دهد ۳۰ هزار درخت چنار بوده و با ۸ هزار چنار به پایان می رسد. صدای راوی در این فیلم لا به لای اجزای ساختاری فیلم پنهان است. تحلیل این جزئیات نوع نگاه آقای آفریده را تعبیر خواهد کرد.»
«چنارستان» در چهار بخش از جشنواره بین المللی سینما حقیقت نامزد دریافت جایزه شده است.
کد مطلب: 681
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *