بنا بر گزارش «
سینما تجربی» به نقل از ایسنا، مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و دبير پنجمين جشنواره بين المللي فيلم مستند ايران (
سینما حقیقت) به سوالات و حواشي مطرح شده دربارهي رويداد سينماي مستند، پاسخ گفت.
چرا جشنواره در بخش موضوعات تقسيمبندي شد؟!
وي در پاسخ به نخستين پرسش درباره علت تفكيك موضوعات مختلف در جشنواره امسال
سینما حقیقت بيان كرد: حس ما اين است كه فيلم سازان مختلف، داراي علايق متفاوتي هستند، در اين شرايط هر قدر بخش بندي متنوعتر باشد ميتوان به علايق فيلمسازان نزديكتر شد.
آقامحمديان تصريح كرد:در واقع تقسيم بندي موضوعات، باعث شد كه فيلمساز و سلايقش محدود نشود.
دبير پنجمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت در عين حال خاطرنشان كرد: البته بخشي نيز به عنوان بخش آزاد در نظر گرفته شده بود تا هيچ موضوعي از قلم نيافتد.
آقا محمديان با تاكيد بر اينكه تفكيك موضوعات براساس آسيب شناسي انجام شده است،ادامه داد: ما به عنوان برگزار كننده جشنواره
سینما حقیقت، سعي كرديم آسيب شناسي را از دوره قبل اين جشنواره داشته باشيم. در واقع آن فرايند آسيب شناسي كار ما را براي تقسيم بندي و تفكيك موضوعات خيلي راحتتر كرد. به عبارت ديگر آن فرايند كمك كرد كه متوجه شويم در چه بخشي بيشتر مشكل داريم.
مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پاسخ به اين سوال كه «آيا بهتر نيست كه تقسيم بندي و تفكيك موضوعات نيز مانند تقسيم بندي موضوعات در جشنوارههاي جهاني باشد؟» گفت: اين تقسيم بندي موضوعات داخلي است و ما بيشتر در بخش ملي جشنواره به اين كار توجه كرديم و در بخش بينالملل تقسيم بنديها كليتر است. از سوي ديگر بايد توجه كرد كه نياز جامعه ما با ساير نقاط جهان متفاوت است. در هر صورت در جايي مصالح جامعه به ما ميگويد كه برخي از موضوعات اهميت بيشتري دارند.
وي افزود: قول ميدهم اگر بحث جنبش وال استريت در اروپا نيز شدت بگيرد، جشنوارههاي آن منطقه نيز نه تنها به آن خواهند پرداخت بلكه توجه ويژهشان را روي اين موضوع ميگذارند.
ساخت مستند «شهر پولكي» جسارت خاصي ميخواهد
آقامحمديان در پاسخ به اينكه «چرا در برخي از موضوعات ۹ يا ۱۰ فيلم در بخش مسابقه حضور داشت و از اين ميان ۵۰ يا ۶۰ درصد آثار كانديداي دريافت جايزه شدهاند؟» گفت: اصل ماجرا برايمان اهميت دارد. به عنوان مثال در بخش جهاد اقتصادي ديديم كه مستند سازان به موضوعات اقتصادي ورود نميكنند. پس احساس كرديم در اين بخش آسيب داريم و بايد آن را حل كنيم به همين دليل بخشي مانند جهاد اقتصادي را به صورت مستقل برگزار كرديم. البته شايد تعداد فيلمها در برخي از موضوعات كم باشد اما ميبينيم كه در هر بخش چند فيلم قابل اتكا داشتيم.
وي ادامه داد: اهميت ماجرا شايد ايجاب كند كه يك بخش با حداقل آثار برگزار شود به عنوان مثال در مستندهاي اجتماعي ميبينيم كه هر مستندسازي حاضر نميشود به حيطه موضوعات خاص وارد شود مانند مستند «شهر پولكي» محسن خانجهاني كه معتقدم ساخت آن، جسارت خاصي ميخواهد.
دبير پنجمين جشنواره
سینما حقیقت تاكيد كرد: شايد به جهت ظاهري، تعداد كم فيلمها در برخي از بخشها و تعداد نامزدها درست باشد اما برگزاري جشنواره در موضوعات مختلف اهميت آن موضوعات را نشان ميدهد.
مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه «چرا برخي از داوران و اعضاي هيات انتخاب در چندين بخش آثار را داوري ميكردند؟» گفت: ما در بخش انتخاب آثار ملي ۳۵ نفر را داشتيم و در بخش داوري ملي نيز از ۹ داور استفاده ميكرديم. اين تعدد داوران به اين دليل بود كه ميخواستيم از نظرات افراد بيشتري استفاده كنيم.
وي با دفاع از تعدد داوران و اعضاي هيات انتخاب بخش ملي جشنواره
سینما حقیقت بيان كرد: يكي از نكات مهم جشنواره امسال اين بود كه ما در اين دوره براي اولين بار از بيش از ۴۰ تن از فيلم سازان، منتقدين و مستندسازان دعوت و در جشنواره استفاده كرديم. اين حركت جديدي بود كه شروع شد و بايد حتما ادامه پيدا كند. حتي آقاي علي علايي رييس انجمن منتقدان سينما در نامهاي براي حضور منتقدين تشكر كرد.
آقامحمديان تاكيد كرد: استفاده و مشاركت تعداد زيادي از فيلم سازان، مستندسازان و منتقدين در پنجمين جشنواره بين المللي
سینما حقیقت باعث شد كه تضارب آرا زياد شود. ما معتقد بوديم كه بايد از همه قشرها كمك گرفت و سعي كرديم در اين جهت گام برداريم.
مخاطب از فيلم خوب استقبال ميكند
دبير جشنوارهي
سینما حقیقت دربارهي ارزيابياش از استقبال كم مخاطبان از جشنوارهي امسال گفت: مخاطب مستند در هنگام اكران آن غير قابل پيش بيني است. در ايام جشنواره من چند بار به سينما «سپيده» رفتم و ديدم كه حتي گاهي شلوغتر از سينما فلسطين ميشود. در روزهاي بعدي هم ممكن بود سينما «فلسطين» شلوغ تر باشد.
وي ادامه داد:مردم و حتي فيلم سازان دنبال فيلمهايي هستند كه حرفي براي گفتن داشتن باشد و از آن لذت ببرند. واقعا در حال حاضر مردم و به طور كلي مخاطب، فيلم خود را هوشمندانه انتخاب ميكند.
آقامحمديان در عين حال خاطرنشان كرد: از استقبال مخاطبان راضي است.
سینما حقیقت هنوز جوان است و عليرغم فراز و نشيبهاي عجيب و غريبي كه دارد هنوز به حيات خود ادامه ميدهد. به نظرم بازديد مردم نشان داد، مردم، فيلم خوب ميخواهند و از فيلم خوب استقبال ميكنند.
دبير جشنوارهي
سینما حقیقت در پايان در پاسخ به اينكه چرا عليرغم اعلام قبلي از منوچهر طياب در اختتاميهي جشنواره تقدير نشد، به ايسنا گفت: ايشان يكي از كانديداي ما براي تقدير بودند و از ابتدا تقدير از ايشان قطعي نشده بود.
آقا محمديان در پايان اين گفتوگو ضمن تشكر از فيلم سازان و رسانههاي عمومي براي كمك در برگزاري پنجمين جشنواره بين المللي
سینما حقیقت، گفت: من بيش از ۷۰ درصد از جشنواره امسال راضي بودم. ما سعي كرديم اين رويداد را به شكل مطلوب اجرا كنيم.
وي در عين حال گفت: اما طبيعي است كه نقايصي نيز در كار وجود داشته باشد. تنها بايد در پاسخ به برخي به اين نكته نيز اشاره كنم كه زماني جشنواره شكست ميخورد كه بهترين فيلمهاي آن بدون مخاطب باشد اما در
سینما حقیقت ديديم كه در فيلمهاي خوب، سالنهاي پر شده بودند.