۰
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۶
گزارش نشست نقد و بررسی فیلم«فصل غمناک زندگی» ساخته بابک سراب؛

سراب: مستند را به قالب خاصی محدود نکردم

سینما تجربی: نقد و بررسی فیلم «فصل غمناک» به کارگردانی بابک سراب با حضور علی علایی مجری کارشناس جلسه و علی اصغر کشن فلاح منتقد سینما در سالن شماره 2 سینما فلسطین تشکیل شد.
سراب: مستند را به قالب خاصی محدود نکردم
 
 
به گزارش «سینما تجربی» به نقل از نشریه روازنه پنجمین جشنواره سینما حقیقت، در چهارمین روز برگزاری جشنواره نشست نقد و بررسی فیلم «فصل غمناک» به کارگردانی بابک سراب با حضور علی علایی مجری کارشناس جلسه و علی اصغر کشن فلاح منتقد سینما در سالن شماره ۲ سینما فلسطین تشکیل شد. 
در آغاز جلسه، بابک سراب از دلیل پرداخت به این موضوع چنین گفت: «این سوژه، بخشی از دغدغه های کودکی من است، پرداختن به داستانی از روابط خانوادگی که خود تجربه کردم، دلیل اصلی ساخت این مستند شد. این با توجه به مکان ساخت فیلم، که کردستان است با مشکلات و ممانعت های اهالی برای فیلمبرداری مواجه بود، کهبا وجود سختی ها توانستیم این مستند را بسازیم.» 
علی علایی مدیر جلسه ضمن اشاره به زوایای دید کارگردان در دکوپاژها، گفت: «علاقه مندی به سینمای داستانی در این فیلم بسیار مشهود است. شما توانستید در یک خرق عادت موجه از فیلم مستند عبور کنید و به ترکیبی از سینمای مستند و داستانی، یا گونه ای مستند بازسازی شده دست یابید. گرچه در دنیای مستند این اعتقاد وجود دارد که ژانر ساخت مستند با نظر منتقدان، کارشناسان و اهالی رسانه انتخاب می شود اما در مورد اثر شما این گونه به نظر می رسد که کارگردان این فیلم تنها قائل به نظر خود مستندی ساخته، که از یکدستی و تأثیر حسی فراوانی برخوردار است» 
در ادامه بحث علی اصغر کشانی نیز در اشاره به جذابیت فیلم که به واسطه شروع خود دارد، بیان کرد:«روایتی که این مستند در بیان بحران دارد، بدون هیچ گونه مقدمه چینی و حاشیه ای ما را به دنیای داستان مربوط می کند. در این حال که بدون ذکر منشأ مشکلات ما را با آن ها هم داستان می کند نشانی از شیوه ترسیم صحیح و مطلوب کارگردان دارد. اما در پایان بندی فیلم نیز تغییر فضای مستند گزارش محور به سمت مستند بازسازی شده برخلاف تصور مخاطبان رخ می دهد و فضا را با توجه به دفورمه بودن تصاویر به فرم زدگی و گونه ای شلختگی مبتلا می کند.» 
بابک سراب کارگردان مستند «فصل غمناک زندگی» در مقام توضیح به این مباحث گفت: «در این مستند تعمدا به دنبال رسیدن به ساختار سینمایی بودم تا از مستندهای معمول فاصله بگیرم، گرچه در این توجه نیز به صورت کامل وامدار سینمای داستانی نشدم و برخلاف عادت فیلم های سینمایی که راوی خود را در ابتدا به مخاطب معرفی می کنند، راوی قصه من یا همان کسی که قصه از نظر او می گذرد در آخرین صحنه مستند معرفی می شود. در این کار دغدغه ای نداشتم که مستند را در قالب مشخصی بگنجانم، تنها هدف من ارتباط و تأثیرگذاری با مخاطب بود.» 
کد مطلب: 5880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *