بنابرگزارش پايگاه خبري- تحليلي «
سینما تجربی» عصر امروز (شنبه ۲۱ آبان ماه) مراسم اختتاميه بخش مسابقه ملي پنجمين جشنواره بين المللي «
سینما حقیقت» با حضور جواد شمقدري، شفيع آقا محمديان، عليرضا سجادپور، ابراهيم حاتمي كيا، سعيد رجبي فروتن، بهمن حبشي، محسن علي اكبري و جمع كثيري از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم «شفیع آقامحمدیان» مدیر جشنواره «
سینما حقیقت» گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصمیم گرفته تمام فیلمهای برگزیده جشنواره
سینما حقیقت را خریداری کند یعنی مرکز آماده است فیلمهایی که به صورت خصوصی تهیه شده را خریداری کند.
وی در ادامه افزود: ما در این دوره از جشنواره با مشکلات عدیدهای روبهرو بودیم. خوشبختانه فیلمسازان ما، این جشنواره و مرکز گسترش را برای خود دانستند و در نهایت هم جشنواره به خوبی برگزار شد.
آقامحمدیان در ادامه بیان داشت: برای برگزاری جشنواره زمانی لازم است تا با کمترین نقص جشنواره برگزار شود. ما با فاصله یک ماه از برگزاری جشنواره دوره قبل، کار را آغاز کردیم. ما در مجموع در بخش بینالملل، ۴۰۰ فیلم از پنجاه کشور دنیا به دستمان رسید و در نهایت ۲۳ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد. زمانی که اسامی فیلمهای بخش بینالملل اعلام شد، یکی دو نفر از فیلمسازان خارجی اعلام کردند ما نمیخواهیم فیلممان در جشنواره باشد ولی در ادامه وقتی بیبیسی فارسی روی این قضیه مانور داد و گفت که «آیا با این اقدام مستندسازان خارجی جشنواره به تعطیلی کشیده میشود یا خیر؟» این قضیه جدی شد؛ ولی فیلمسازان کشور با ورود به جشنواره، نقشههای آنان را نقش بر آب کردند.
وی در ادامه بیان داشت: سؤال ما از این عزیزان این بود که با وجود دریافت فیلمها در مدت زمان ۸- ۹ ماه قبل از آغاز جشنواره و حتی پرداخت حق رایت فیلمها، چرا در این مدتزمان این موضوع اعلام نشد. البته بعد از ارسال نامه ما به فیلمسازان خارجی، یکی دو فیلمساز اعلام کردند که حرکت ما یک حرکت صنفی بود و از ما خواستهاند که این کار را انجام بدهیم. همچنین یکی از شرکتهای پخشکننده فیلم که ۹ فیلم را برای ما ارسال کرده بود، تنها عوامل دو فیلم از این ۹ فیلم از ما خواستند که فیلمشان در جشنواره حضور نداشته باشد.
در ادامه مراسم، «جواد شمقدری» معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به حادثه امروز انفجار در یک پادگان نظامی، گفت: این حادثه بار دیگر به یاد ما آورد که مدیون چه تلاشها و رشادتها و مجاهدتهای هستیم. ایران عزیز در طول چند دهه اخیر به دلیل همین مجاهدتها حالا کشوری مستقل و مترقی است.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه سینمای مستند، افزود: یکی از دلایل ورود من به سینما، تماشای مستند «برای آزادی» بود.
وی در ادامه بیان داشت: این افتخاری است اگر فیلمسازی مثل حاتمیکیا در جمع داوران این جشنواره حضور دارد. اگر برای موفقیت فیلمسازی مثل حاتمیکیا سه فاکتور را مد نظر بگیریم، اولی و دومی خود حاتمیکیاست ولی سومی این است که او در یک خانه بسته خودش را محصور نکرده و از وقایع جامعه سوژهها را شکار کرده و با سوژهها زندگی کرده و آنها را پرورانده است. حتی وقتی داور جشنواره فیلم مستند هم میشود باز هم از این سوژهها استفاده میکند.
شمقدری ادامه داد: به نظر من مستندساز در غایت کارش باید به دنبال این باشد که از لابهلای پدیدههای الهی، حقایق عالم را نشان دهد و مستندساز هم این ابزار را در اختیار دارد.
وی اضافه کرد: تلاش کردیم اعتبارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را افزایش دهیم و به سینمای مستند نگاه ویژهای داشته باشیم و بودجه فیلمهای فاخر را هم به این بخش اختصاص دهیم. همچنین در آینده این مرکز اختصاصاً به تولید فیلم مستند و کوتاه میپردازد.
شمقدری در ادامه گفت: من بیش از آنکه فیلم داستانی تماشا کنم، فیلم مستند میبینم. قطعاً در زمینه سینمای مستند، کوتاهیهایی داشتهایم و باید آن را جبران کنیم و بعد از جشنواره باید دستاندرکاران مرکز و بنده طی جلساتی برای مطلوب شدن اوضاع فیلم مستند تلاش کنیم همچنین به نظر میرسد پخش فیلم مستند در کتابفروشیها ضمن حفظ شأن فیلم مستند، عرضه فیلم مستند را هم به دنبال دارد و با این کار مخاطبان خود را پیدا میکند.
* تقدیر از «حسین ترابی» و «فرهاد ورهرام»
در بخش دیگری از این مراسم با حضور جواد شمقدری، رضا پورحسین، سیدعلیرضا سجاپور، شفیع آقامحمدیان و محمدعلی فارسی از «حسین ترابی» و «فرهاد ورهرام» دو پیشکسوت سینمای مستند تقدیر به عمل آمد.
حسین ترابی پس از دریافت هدیه خود گفت: من برای مستند «برای آزادی» از آتش زدن سینما رکس تا رفراندوم جمهوری اسلامی با پول خودم فیلم ساختم. من آن موقع ۸۰ حلقه پول نگاتیو دادم ولی پول یک حمام رفتن هم به ما ندادند.
او افزود: دوستان فیلمساز در آن زمان همه از مملکت رفتند ولی ما ماندیم. هر سال هم تلویزیون هر بخشی از فیلم را که دلش میخواهد، پخش میکند. تلویزیون نازلترین فیلمها را میخرد ولی فیلمی که آبروی ایران است و تنها فیلم مستند ۳۵ میلیمتری رنگی درباره انقلاب اسلامی ایران محسوب میشود، حداقل رایت پخش تلویزیونی آن را هم پرداخت نمیکند.