۰
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۸

نگاهی به دو مستند فرهاد ورهرام در جشنواره سینماحقیقت

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۴
نگاهی به دو مستند فرهاد ورهرام در جشنواره سینماحقیقت
فرهاد ورهرام با دو مستند «دیدار دوباره» در بخش تاریخی و «عروسی مقدس» در بخش قوم شناسی هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» شرکت کرده است. وی درباره موضوع مستند «دیدار دوباره» به سینماتجربی گفت: دانشجویی در سال ۵۰ برای اولین بار به استان سیستان و بلوچستان سفر می کند. بعد از گذشت سال ها او دوباره به سیستان برمی گردد و به مقایسه وضعیت معیشت مردم منطقه در گذشته و حال می پردازد.ی افزود: این فیلم در واقع نگاهی به خاطرات گذشته من در سفر به سیستان و بلوچستان دارد. اولین بار در سال ۱۳۵۰ که دانشجو بودم به سیستان سفری داشتم که این سفر دارای جذابیت های خاصی بود. سال ۵۶ که در موسسه پژوهش های دهقانی مشغول به فعالیت بودم، مطالعه و پژوهشی در بلوچستان مرکزی داشتم و روی طرح مونوگرافی کار می کردم که از همان زمان جذابیت های سیستان برایم جالب بود. 

این مستندساز با اشاره به گونه های موضوعی جشنواره خاطرنشان ساخت: این تقسیم بندی ها شاید در جشنواره های دیگر تعریف داشته باشد ولی در جشنواره سینماحقیقت که مهمترین جشنواره فیلم های مستند است نباید این نوع گونه بندی ها وجود داشته باشد. فیلم خوب فیلم خوب است و قرارگیری در بخش زیست محیطی یا پرتره تفاوتی ندارد. 
ورهرام ادامه داد: سال گذشته در یکی از ورک شاپ های سینماحقیقت عنوان کارگاه را مستند قوم شناسی انتخاب کرده بودند که این انتخاب کاملا اشتباه بود. این واژه توسط افرادی که ترجمه ادبیات مستند را بر عهده داشتند به اشتباه ترجمه شده است، زیرا مستند قوم شناسی به طور مستقل وجود ندارد. این لغت به معنی انسان است و شاید در مواردی به معنای قوم باشد. واژه ای به نام مستند قوم شناسی وجود ندارد بلکه سینمای انسان شناسی است و زیر مجموعه های مختلفی از جمله مردم نگاری، آئینی و... دارد. 

وی درباره موضوع مستند «عروسی مقدس» هم به ذکر مواردی پرداخت و گفت: هر ساله و در نیمه زمستان اهالی روستای اورامان تخت کردستان، مراسمی را به یاد مردی عارف به مدت دو هفته برگزار می کنند که این فیلم، نگاهی به این مراسم آیینی است. 

ورهرام درخصوص ترکیب هیات داوران جشنواره سینماحقیقت هم گفت: اظهارنظر درباره هیات داوران کاملا اشتباه است، اما جای خالی یک فیلمبردار، تدوینگر و حتی فیلسماز زن در ترکیب هیات داوری احساس می شود. 

وی تاکید کرد: به طور کلی اعضای هیات داوری باید در طول سال همواره دغدغه سینمای مستند را داشته و از اتفاقاتی که در این سینما رخ می دهد با خبر باشند. نکته دوم اینکه اگر تحقیق و پژوهش اثری نظر هیات داوری را به خود جلب می کند، این هیات باید از کارگردان متن تحقیق را درخواست کند و آن را مورد مطالعه قرار دهد؛ زیرا اگر مستندی بر پایه تحقیقات خوب ساخته شود، آن پژوهش دارای ارزش است و نباید نادیده گرفته شود. 
کد مطلب: 4732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *