به گزارش خبرنگار جشنواره سینماحقیقت، اولین فیلمی که در نشست «شبهای نقد» ششمین روز از جشنواره سینماحقیقت نقد شد، فیلم «سفر سهراب» به کارگردانی امید عبداللهی و با موضوع « پرترهای از سهراب شهید ثالث» بود.
رامتین شهبازی در ابتدای این نشست با اشاره به این موضوع که کارگردان در این فیلم سعی کرده است وجهی از زندگی شهید ثالث را به ما نشان بدهد که کمتر به آن توجه شده است، ادامه داد: البته نگاه و پژوهش فیلمساز در این زمینه بسیار کامل بوده است، اما برای خود من یک ابهام و نکته بعد از اتمام فیلم وجود داشت و آن اینکه چرا فیلم روی شهید ثالث ایران متوقف میماند؛ اشکالی که پیش میآید این است که مخاطب احساس میکند به دلیل عدم دسترسی به منابع روایت متوقف شده است.
این پژوهشگر سینما ادامه داد: این مستند میتوانست کوتاهتر باشد و استفاده از برخی تصاویر آرشیوی به رغم جذاب بودن برای شخص بنده که از علاقمندان «شهید ثالث» هستم، در اکران و برای تماشا بر روی پرده شاید کمی طولانی به نظر بیاید.
امید عبداللهی کارگردان فیلم «سفر سهراب» از دلایلی که به سراغ سهراب شهید ثالث برای موضوع فیلم خود رفته را اینطور بیان کرد که سهراب شهید ثالث یکی ازحاضرترین چهرههای غایب سینمای ایران است، و احساس کردم این مقطع چند ساله میان بازگشت او به کشور و مهاجرت مجددش لازمترین مقطعی است که میتوان به آن پرداخت. اتفاقا راشها و تصاویر بسیار خوبی از حضور سهراب در آلمان در اختیار داشتم و شاید پرداختن به آن سادهتر از روایت سهراب در ایران بود. آنجا موزهای هست به نام سهراب شهیدثالث که بسیاری از میراث سهراب در آنجا آرشیو شده و به گونه این فیلمساز را از آن خود کردهاند. ما اما در این زمینه فقیر هستیم. اولویت شخصیام بود که به این مقطع از زندگی سهراب بپردازم.
وی در خصوص این موضوع که عدهای از منتقدین معتقدندکه نامههای سهراب را سانسور و یا پاستوریزه کرده، گفت: اگر میخواستم نامهها را پاستوریزه کنم حتما شما برخی عبارت را در فیلم نمیدیدید و به دلایلی ترجیح دادم تنها این برخی عبارت دیده شود و همچنین از سوی دیگر متن کامل و مشروح برخی نامهها در حوصله فیلم نبود و دلیلی نداشت بخواهم متن کامل آن را در فیلم بیاورم.