۰
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۱

ده نکته طلایی براي جذب سرمایه‌گذار در سینمای مستند

کارگاه: همکاری‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه با حضور «اوه یانسن» نماینده EDN در حاشیه جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار شد. اگر به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تامین بودجه فیلم‌تان هستید، این گزارش را بخوانید...
ده نکته طلایی براي جذب سرمایه‌گذار در سینمای مستند
* پیدا کردن حامی مالی مهم است
پیدا کردن یک تهیه‌کننده خوب و يك حامی مالی برای ساخت آثار هنری، یکی از پايه‌هاي اصلي فيلمسازي است. براي همين دانستن اصول کلی ارتباط با شرکت‌های سرمایه‌گذاری امروزه نکته مهمی است که فیلمسازان جوان باید با آن آشنایی داشته باشند. در دهمین جشنواره فیلم حقیقت کارگاهی در همين ارتباط با عنوان «همکاری‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه» برگزار شد. کارگاهی که در آن اوه یانسن، مسئول بخش «ای‌دی‌ان» نکات کلیدی درمورد جذب سرمایه‌گذار خارجی را بیان کرد. گفته‌هاي او حاوي نكات مهمي است كه مي‌خوانيد:
* خارج از قواعد عمل نکنید
مهم‌ترین چیزی که در به‌دست‌آوردن بودجه برای ساخت فیلم وجود دارد، نوشتن یک پروپوزال خوب و فرستادن آن برای سرمایه‌گذاران خارجی است. درواقع تهیه‌کنندگان خارجی زمانی به شما توجه می‌کنند که یک نوشته خوب از کارتان  به آن‌ها ارايه کنید. در دنیای امروز شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، روزانه با انبوهی از پروپوزال‌ها روبه‌رو می‌شوند. درواقع کارگردان‌ها تلاش می‌کنند هر کدام با ارايه آن‌چه  در ذهن دارند، نظر سرمایه‌گذار را جلب کنند. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران آن‌قدر در مورد فیلم‌های مختلف خوانده‌اند که همه چیز برای‌شان تکراری شده و خیلی سخت جذب موضوعی می‌شوند. در این بین، ایده‌ای برنده میدان است که حرف تازه‌ای ارايه کند. این ارايه البته خارج از چارچوب و قواعد نیست و دانستن 10 نکته کلیدی می‌تواند به هر فیلمسازی کمک کرده تا در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کند. من این 10نکته را به شما خواهم گفت.
* در نوشتن زیاده‌روی نکنید
نخستین نکته در مورد نوشتن یک ارايه خوب، خلاصه‌نویسی است. درواقع شما باید یادبگیرید چگونه آن‌چه در ذهن دارید را در دو صفحه بیان کنید و مدیریت کلمات را برعهده بگیرید. پس خیلی صریح، هدف‌تان را توضیح دهید و انتظار معجزه نداشته باشید، چون واقعیت این است که در دو صفحه معجزه‌ای رخ نمی‌دهد، بلکه تنها ممکن است جرقه‌ای در ذهن سرمایه‌گذار ایجاد کند. در یک ارايه خوب، نکات ظریفی وجود دارد که دانستن آن‌ها کمک مهمي به شما می‌کند. یکی از این نکات این است که مخاطب نوشته خود را خوب بشناسید. گاهی وقت‌ها شما پروپوزال را برای یک تهیه‌کننده می‌نویسید و گاهی‌وقت‌ها برای رییس یکی از شبکه‌های تلویزیونی، پس ادبیات و آن‌چه توضیح می‌دهید برای هر کدام از این افراد متفاوت است.
* فیلم‌تان را خوب بشناسید
دومین نکته این است که حتما درباره فیلم بنویسید، نه موضوع کاری که می‌خواهید انجام دهید. درواقع فیلم را برای سرمایه‌گذار توضیح دهید و برایش بنویسید که قرار است چه اتفاق‎‌هایی در فیلم شما بیفتد، چه چیزهایی تغییر کند و چه حرفی در فیلم گفته شود. یکی از مشکلات اساسی همیشه این است که در صفحه اول معمولا توضیحاتی درباره فیلم داده نمی‌شود و چالش‌های فیلم پنهان می‌ماند، در صورتی‌که در فیلم مستند، چالش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.
* عوامل کلیدی چه چیزهایی هستند؟
نکته سوم مربوط به مشخص‌کردن عناصر و عوامل کلیدی در فیلم می‌شود. شخصیت‌های اصلی، محوریت کار شماست. پس بسیار مهم است كه سرمایه‌گذار متوجه شود فیلم شما قرار است شخصیت‌محور یا مولف‌محور باشد. هر چقدر دقیق‌تر و عینی‌‌تر برخورد کنید و توضیح دهید، اثر بهتری ارايه می‌کنید.
* یک ویژگی منحصربه‌فرد پیدا کنید
نکته چهارم را خوب به خاطر بسپارید. شما باید نکات منحصربه‌فرد در فیلم را توضیح دهید. اگر قرار باشد توضیحات شما هم مثل بقیه باشد، مطمئن باشید که هیچ تلنگری در سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کند. پس هر آن‌چه را فکر می‌کنید جزو ویژگی منحصربه‌فرد فیلم‌تان هست، بنویسید.
* در کلمات به کار برده اغراق نکنید
نکته پنجم مربوط به نوشتن احساسات در پروپوزال‌تان می‌شود. درواقع احساسات نقش مهمی در متقاعدکردن سرمایه‌گذار دارد، البته احساسات به این معنا نیست که برای مخاطب خط فکری تعیین کنید. خیلی وقت‌ها من با پروپوزال‌هایی روبه‌رو می‌شوم که ادبیات دلچسبی ندارند. مثلا این‌که در همان ابتدا می‌نویسند: این فیلم قرار است یک کار بزرگ در صنعت سینما انجام دهد یا شما را تحت‌تاثیر قرار دهد! اتفاقا وقتی من این جمله را می‌خوانم نسبت به فیلم یک دافعه پیدا می‌کنم و ترجیح می‌دهم از خواندنش صرف‌نظر کنم. یک کار هر اندازه هم که قرار است بزرگ باشد، نباید توسط فیلمساز، این‌گونه بیان شود. یک اثر به مرور زمان و با تاثیری که بر مخاطب می‌گذارد، عظمتش را نشان می‌دهد. پس به هیچ وجه از کلمات اغراق‌آمیز در ارايه‌تان استفاده نکنید.
* از پول حرف بزنید
نکته ششم مربوط به مساله مالی فیلم است. شما حتما باید یک برآورد مالی از کاری که قرار است بسازیدف ارايه کنید. این برآورد مالی، سرمایه‌گذار را با ابعاد مختلف فیلم شما آشنا می‌کند و یک تصویر درست درباره آینده مالی فیلم‌تان نشان می‌دهد.
* عکس‌ها به کمک شما می‌آیند
نکته هفتم درواقع تکمیل‌کننده نکته قبلی است. وقتی درباره پول می‌نویسید سعی کنید از تصاویر زیاد استفاده کنید. عکس و گرافیک به شما کمک می‌کند سرمایه‌گذار را تحت‌تاثیر قرار دهید. به‌هرحال باید بپذیرید که سینما زبان تصویر است و وقتی قرار است شما در این حوزه فعالیت کنید، باید به سبک اهالی سینما رفتار کنید. اگر این نکته را رعایت کنید، من به شما قول خواهم داد احتمال پذیرش فیلم‌تان بیشتر ‌شود.
* داستان فیلم مهم است
نکته هشتم را خیلی خلاصه می‌گویم! محتوای فیلم‌تان را بنویسید. کمی از داستان بگویید و سعی کنید در داستان‌گویی حس تعلیق ایجاد کنید.   
* اطلاعات تماس فراموش نشود
نکته نهم مربوط به نکات فنی فیلم می‌شود. شما باید فرمت فیلم خود، مدت زمان فیلم و حتما زمان تحویل پروژه را بیان کنید. خیلی از سرمایه‌گذارها ممکن است برای جشنواره خاصی روی فیلم شما حساب کنند، پس باید زمان تحویل پروژه را بدانند و با این آگاهی درباره فیلم شما نظر بدهند، ضمن این‌که نوشتن اطلاعات تماس را فراموش نکنید. باورکردنی نیست اما پروپوزال‌های زیادی به دست ما می‌رسند که هیچ اطلاعات تماسی ندارند و حتی یک ایمیل هم در آن‌ها نوشته نشده است. این موضوع را خیلی جدی بگیرید.    
* دوستان‌تان را در پروپوزال شریک کنید
و نکته پایانی که شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد، اهمیت فوق‌العاده ویژه‌ای دارد، درباره بلندخواندن آن چیزی است که نوشته‌اید. درواقع بعد از این‌که تمام این نکات را رعایت کردید و یک ارايه خوب نوشتید، آن را بلندبلند برای خودتان، بعد برای دوستان‌تان، سپس برای یک نفر که در دنیای مستند فعالیت می‌کند و در نهایت برای مادربزرگ‌تان بخوانید! من خودم هم همیشه این کار را انجام می‌دهم. دوستان مختلفي دارم که وقتی پروپوزالم را برای‌شان می‌خوانم، واکنش‌های متفاوتی دریافت می‌کنم. نکته دهم را جدی بگیرید و به‌راحتی از آن عبور نکنید.
* گزارش از: سارا شمیرانی
کد مطلب: 2408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *