به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، رامتین بالف ضمن اعلام این خبر که به زودی ساخت مستندی دربارهی جزایر خلیج فارس را آغاز میکند؛ پیرامون انتظارهایش از جشنواره سینماحقیقت اظهار داشت: سالی که از جشنواره «سینماحقیقت» در دوره ششم جایزه دریافت کردم، مسئولان وقت در مراسم اختتامیه گفتند که دورهی آینده جشنواره با فیلمی از کارگردان برگزیده این دوره –ششم– افتتاح خواهد شد؛ یعنی احتمالاً مقصودشان این بوده که بودجهای برای ساخت فیلم بعدی در اختیار من خواهند گذاشت که ایده مورد نظرم را برای جشنواره سال بعد مستند کنم، ولی چون سیستم دولت به کل تغییر کرد همه چیز فراموش شد.
این مستندساز ادامه داد: مرکز گسترش باید روشن کند که برنامه حمایتیاش از پروژهی آینده مستندسازان برگزیده جشنواره چیست؟ چون کمترین انتظار از یک فستیوال معتبر این است که بستر کار را برای برگزیدگان آن رویداد فراهم کند، اما من از هنگام دریافت جایزه تا امروز نتوانستهام ایدههایی که در ذهن داشتم را اجرایی کنم.
کارگردان مستند «رودخانه لیان» تصریح کرد: ماجرای مستندسازی در کشور ما بهطور کل جدی گرفته نمیشود. من سال ۹۱ علاوه بر جایزه جشنواره «سینماحقیقت» سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره فجر را نیز دریافت کردم، ولی کوچکترین اتفاقی در روند فیلمسازی من رخ نداد! حتی نگفتند به این اعتبار که فلانی کارگردان موفقی بود، شرایط ساخت فیلم بعدیاش را فراهم کنیم! درحالیکه در جشنوارههای معتبر بینالمللی وقتی کار شما یکبار پذیرفته شد و جایزه هم دریافت کردید، سال بعد همان فستیوال برای شما دعوتنامه میفرستد و پیگیر کارهایتان میشود.
بالف در ادامهی صحبتهای خود، تدوین شیوهنامه برگزاری جشنواره سینماحقیقت را ضروری دانست و گفت: جشنواره بعد از ۱۰ دوره برگزاری هنوز نتوانسته به سیستم تصمیمگیری ثابت دست یابد و ما هر سال شاهد تغییراتی نسبت به گذشته هستیم؛ بنابراین جا دارد در این دوره به تدوین شیوهنامه فکر شود، طوری که تغییر دولتها و اشخاص تاثیری بر ساختار جشنواره نداشته باشد.
این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد: بحث کمک به عرضهی جهانی آثار برگزیده و ایجاد روابط سازنده بین کارگردانان ایرانی و خارجی حاضر در «سینماحقیقت» و نمایندگان کمپانیها، یکی دیگر از خدماتی است که جشنواره میتواند با برنامهریزی دقیق ارائه دهد.
* توضیح: جشنواره بینالمللی سینماحقیقت طی سه دوره گذشته با ساختاری ثابت و منطبق بر جشنوارههای معتبر مستند جهان، برنامهریزی و اجرا شده است و تفاوتها تنها در بخشهای جنبی غیر رقابتی و بر اساس شرایط و اوضاع روز ایران و جهان (مثل طراحی بخش «بحران آب» در دوره گذشته یا بخش «مدافعان حرم» در سال جاری) بوده است.