به گزارش ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حسن نقاشی مستندساز درباره اهمیت جشنواره
سینما حقیقت گفت: اکنون در سینمای مستند و جشنواره
سینما حقیقت به دوران پختگی رسیدیم. چراکه هر ساله توقعمان نسبت به شرایط جشنواره در سال گذشته بالاتر رفته و همین موضوع سبب شده تلاش بیشتری کنیم تا این رویداد به لحاظ کیفی کاملتر شده و جشنوارهای درخور داشته باشیم. در کل به عنوان مستندساز میتوانم به صورت خلاصه بگویم این جشنواره به معنی ما و باورهایمان است.
وی افزود: ما یکسری باور داریم که در مورد آن فیلم ساختیم؛ در واقع سرمایهگذاری صورت گرفته و اکنون قرار است باورهای ما برای مخاطب نمایش داده شود. در نتیجه این رویداد حاصل یک سال تلاش مستندسازانی است که دغدغه فرهنگ، تاریخ و اجتماع مملکت خود را دارند. جشنواره
سینما حقیقت مکانی است که در آن فیلم دیده میشود و ارزیابی صورت میگیرد و از همه مهمتر، پخش و اکران که حرف و دغدغه این سالهای ماست در آن صورت میگیرد.
این مستندساز با بیان اینکه متاسفانه همچنان با مشکل اکران آثار مستند مواجه هستیم، عنوان کرد:
سینما حقیقت در ایام برگزاری خود شاید بهترین حالت پخش یکسری مستند با مخاطب خیلی خاص و ویژه باشد. چراکه شاید در طول سال این اتفاق رخ ندهد.
کارگردان مستند «خسروانی» در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه قدمهای جشنواره
سینما حقیقت در حال کامل شدن است، گفت: یکی از دغدغههای سینمای مستند و یکی از بحثهای اصلی ما در انجمن صنفی سینمای مستند، ارتقای کیفی آثار در این حوزه است. بنابراین اینکه ملاک و معیار صرفا این نباشد که یک اثر مستند ساخته شود، موضوع مهمی است. اثر مستند باید دارای یک سری استانداردها به لحاظ موضوعی، ساختاری و پروسه تهیه باشد. در واقع تا این شرایط حرفهای نشود، شاید سینمای مستند نتواند آن برداشتی که باید را به لحاظ ساختاری در جامعه و بین مخاطب خود انجام دهد.
وی افزود: سالها جز هیات انتخاب آثار بودم و انبوه این فیلمها که میآمدند، اکثرا گزارشهای بسیاری ساده یا آزمون و خطاهایی بود که سر کلاس انجام شده بود. اما مشخص بوده که امسال جشنواره
سینما حقیقت در سیاستگذاریهای خود به سمت انتخاب آثار با کیفیت رفته است. به همین دلیل در این دوره برخلاف سالهای گذشته که آمارهای بالای هزار اعلام میکردند، متوجه شدم که در مجموع ۶۵۰ اثر ثبت نام شده است. این غربالگری کمکم کمک میکند که ما وضعیت سینما مستند را به سمت حرفهای بودن ببریم.
کارگردان مستند «درخت پارسیک» همچنین درباره برگزاری آنلاین یا حضوری جشنواره
سینما حقیقت توضیح داد: همانطور که سال گذشته و حتی قبل از کرونا گفتم همیشه با پخش آنلاین موافق بودم اما نباید هرگز از برگزاری فیزیکی جشنواره غافل شویم. واقعیت این است که پلتفرمها آمدند برای اینکه نوع اکران حرفهای شود و اکنون سایتهای پخش مستند در جهان درآمدهای خیلی بالایی دارند. ما در ایران هنوز این توانایی را داریم که سایتهای اکران فیلم خیلی بیشتری در حوزه مستند داشته باشیم.
نقاشی ادامه داد: سالهاست میبینم که بچههایی که در شهرستان هستند از دیدن آثار مستند در ایام برگزاری جشنواره محروم هستند. به خاطر دارم اتفاقی که در
سینما حقیقت رخ داد، این بود که هر سال علاوه بر تهران، فیلمها در شهر دیگری هم اکران میشدند و بچههای آن شهر از دیدن آثار مستند همزمان با تهران در آن مقطع منفعتی میبردند اما اکنون اکران آنلاین یک سیستم جهانی برای مردم در نقاط مختلف است.
این مستندساز در ادامه بیان کرد: از لحاظ کیفی و استاندارد یکی از کارهایی که باید اتفاق میافتاد، اکران آنلاین بود که با همهگیری کرونا اکنون رخ داده است. البته اکران آنلاین باید با همان کیفیتی اتفاق بیفتد که برای اکران فیزیکی در نظر میگیریم. یعنی به این مدل نیز احترام بگذاریم و آن را صرفا یک شرایط ندانیم، آن را دائمی و پیوسته تصور کنیم. به همین دلیل همین موضوع سبب میشود که روی آن سرمایهگذاری صورت گیرد.